
Detalii eveniment
Arta „concertului dublu”.
Programul celebrează bogata tradiție a „concertului dublu” — o formă care se bazează pe dialog, contrast și îmbinarea a două voci solistice în textura orchestrală. Fiecare lucrare din program explorează această idee în felul său, oferind combinații unice de instrumente și culori.
Călătoria începe cu Concertul în do minor (BWV 1060R) al lui Johann Sebastian Bach, o reconstrucție a unei lucrări pierdute, compusă inițial pentru vioară și oboi. Maestria contrapunctică a lui Bach permite acestor două timbre distincte să dialogheze ca egale — uneori ecou, alteori în contradicție — într-o lucrare care combină căldura lirică cu claritatea structurală.
Concertul op. 4 nr. 2 în si minor al lui Johann Agrell asociază traverso-ul cu clavecinul solo, o combinație neobișnuită și captivantă. Agrell, un compozitor suedez activ la mijlocul secolului al XVIII-lea, face legătura între vitalitatea barocă și eleganța clasică emergentă, conferind clavecinului un rol concertant rar alături de flaut.
Dialogul continuă în Concertul pentru flaut traversier și oboi al lui Johann Friedrich Fasch, o lucrare compactă, dar rafinată, care ilustrează talentul lui Fasch pentru texturi transparente și farmec melodic – calități care i-au adus admirația lui Bach și Telemann.
După o scurtă pauză, concertul se îndreaptă spre Antonio Vivaldi, mai întâi cu La Follia, setul său virtuos de variațiuni pentru două viori și basso continuo. Aici, interacțiunea dintre soliști transformă această temă celebră într-o demonstrație strălucitoare de contraste — de la introspecție la strălucire exuberantă.
Concertul RV 541 în re minor pentru vioară și orgă al lui Vivaldi oferă o combinație și mai rară, punând în evidență talentul maestrului venețian de a combina strălucirea pământeană a viorii cu sonoritățile majestuoase ale orgii.
Seara se încheie cu Concertul TWV 52:e1 în mi minor pentru traverso și flaut drept al lui Georg Philipp Telemann. Scriitura inventivă a lui Telemann aduce aceste două instrumente de suflat din lemn într-un dialog jucăuș, împletind eleganța franceză, vitalitatea italiană și măiestria contrapunctică germană într-un întreg armonios.
Prin unirea acestor voci diverse – coarde, instrumente de suflat, clavecin – programul dezvăluie concertul dublu ca un punct de întâlnire al contrastelor și afinităților, un gen care invită atât interpreții, cât și ascultătorii să se bucure de conversația muzicală.
În program:
Johann Sebastian Bach: Concerto BWV 1060R in do mineur for violin and oboe
Johann Agrell; Concert pentru traverso, solo clavecin, corzi și bc opus 4 nr 2 în si minor
Johann Friedrich Fasch: Concert pentru traverso, oboi, corzi și bc
Pauză
Antonio Vivaldi: La Follia pentru 2 viori și basso continuo
Antonio Vivaldi: Concerto RV 541 în re minor for vioară și orgă
Georg Philipp Telemann: Concerto TWV 52:e1 în mi minor pentru flaut traversier și flaut drept
Interpretează: ansamblul de muzică veche IL GARDELLINO:
Jan de Winne – flaut traversier
Dimos De Beun - flaut drept
Marcel Ponseele – oboi baroc
Joana Huszcza – vioară barocă
Joséphine Lanord – vioară barocă
Tomoe Badiarova – vioară barocă
Kaat De Cock – violă barocă
Ira Givol – violoncel baroc
Shalev Ad-El – clavecin
Robert Franenberg – bass
IL GARDELLINO
Fondat în anul 1988, ansamblul baroc Il Gardellino poartă numele concertului omonim (R 90) compus de Antonio Vivaldi. Nucleul ansamblului este format de Marcel Ponseele (oboi), Jan de Winne (flauto traverso), Shalev Ad-El (clavecin), Ryo Terakado (vioară), Mika Akiha (violă), Hervé Douchy (violoncel). Ansamblul colaborează de asemenea cu muzicieni renumiţi cum ar fi François Fernandez (vioară, violă) sau Vittorio Ghielmi (viola da gamba).
Muzicieni de înaltă ţinută, majoritatea membrilor ansamblului Il Gardellino sunt fondatori sau conducători muzicali ai unor prestigioase formaţii de muzică veche, printre acestea numărându-se Amsterdam Baroque Orchestra, La Petite Bande, L'Orchestre des Champs-Elysées sau Collegium Vocale. Având o bogată experienţă în domeniul interpretării pe instrumente de epocă şi deţinând secretele rafinamentelor stilistice ale acestei muzici, ei reuşesc redarea aproape de perfecţiune a încântătoarelor sonorităţi baroce.
Prin abordarea în paralel a lucrărilor aparţinând lui Johann Sebastian Bach şi a celor ale contemporanilor săi, membrii formaţiei Il Gardellino urmăresc atât ilustrarea personalităţii celui pe care şi l-au ales drept ‚mentor spiritual’ cât şi abordarea unor lucrări prezente destul de rar în cadrul repertoriilor de muzică barocă. Colaborarea cu interpreţi din mediul muzical contemporan sau aparţinând altor domenii – literatură, filozofie, cinematografie, film documentar – au susţinut şi dezvoltat de-a lungul timpului interesul lor pentru interferenţa muzicii cu celelalte modalităţi de exprimare artistică.
Având deja numeroase realizări în cadrul unor proiecte muzicale susţinute în compania unor muzicieni de jazz, ansamblul Il Gardellino are pentru viitor proiecte legate de abordarea unor repertorii ce se vor înscrie într-o linie mai tradiţională, repertorii ce vor include muzică vocală sacră sau muzică de operă. Fiind deja prezenţi şi în mod deosebit apreciaţi în cadrul unor evenimente de înaltă ţinută artistică desfăşurate în Europa, membrii ansamblului Il Gardellino se bucură de o reală apreciere în Statele Unite, Israel, America de Sud şi Japonia. Il Gardellino a colaborat şi colaborează în continuare cu renumite case de discuri cum ar fi: Passacaille, Accent, Klara.