SEMPRE5 - Bilete

SEMPRE5  - Bilete

Detalii eveniment

La aniversarea a cinci ani de la primul concert al ansamblului de muzică barocă Sempre (27 noiembrie 2020), membrii acestuia propun un concert special, un fel de „sinteză” a mai multor repertorii elaborate și interpretate în toată această perioadă.

Și pentru că SEMPRE este ansamblul rezident al Festivalului de Muzică Veche București, nu este întâmplător faptul că proiectul propus este prezentat în concertul de închidere a ediției cu numărul 20 a acestui prestigios eveniment de profil din România.

Direcția de specializare a ansamblului se referă, în mod particular, la creația muzicală europeană prezentă pe parcursul secolelor XVII și XVIII, astfel încât propunerea de repertoriu este coerentă și total consecventă cu sfera de preocupare a membrilor ansamblului Sempre.

În program:

  • Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644 - 1704) - Battalia à 9, C 61
  • Marco Uccellini (1603 - 1680) - Aria sopra la Bergamasca, op. 3, nr. 5, pentru două viori și continuo
  • Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) - Concertul pentru trei viori, BWV 1064 R: Allegro - Andante - Allegro
  • Antonio Vivaldi (1678 - 1741) - Triosonata La Follia, RV 63, pentru două viori și continuo
  • Antonio Vivaldi -(1678 - 1755) - Concerto grosso în sol minor, RV 175: Allegro - Largo - Allegro
  • Giuseppe Antonio Brescianello (1678 - 1755) - Chaconne pentru două viori, două viole și continuo

Interpretează:

  • Ansamblul de muzică barocă SEMPRE:
  • Rafael Butaru/Melinda Béres/Răsvan Dumitru - vioară
  • Tamara Dica/Georgiana Iulia Bordeianu - violă
  • Zsombor Lázár - violoncel
  • Zsombor Filip - chitară barocă/lăută/teorbă
  • István Csata - contrabas
  • Raluca Enea - clavecin

SEMPRE este o creație minunată, spontană și neașteptată!

În momentul în care, acum cinci ani, mulți dintre muzicienii cărora li se anulaseră concerte, turnee, proiecte întregi de spectacol se întrebau, cu un sentiment firesc de uimire, poate deznădejde, care va fi data la care vor putea urca din nou pe scenă - noi, în calitate de organizatori ai Festivalului de Muzică Veche București, am ales să nu ne oprim ci să „urcăm”. În singurul fel posibil în acel moment – migrând în „online”.

Atunci când multe dintre evenimentele de muzică veche - festivaluri, concerte, spectacole de operă - erau interzise pretutindeni în Europa, a apărut nevoia ca unii dintre noi să continue muzica - o confirmare și o împlinire a vocației noastre și o asigurare pentru public că, la un moment dat, lucrurile aveau să revină la normal.

Poate că ținta noastră era atât de clară încât nu ne-am pierdut niciodată speranța. Sau poate că încurajările din partea celor care, din București, din țară și din străinătate, ne întrebau dacă „se va ține festivalul anul acesta?” au fost atât de multe încât am ales să organizăm în continuare și să „ținem” Festivalul de Muzică Veche București și în anul 2020 - ediția cu numărul 15.

Majoritatea colaborărilor cu artiștii și ansamblurile din străinătate invitate la acea ediție au fost anulate și a trebuit să „inventăm” ceva din care să putem alcătui un program de festival credibil, autentic și, totodată, divers. Ceva care să slujească sloganul (și credo-ul) nostru: „Descoperă noutatea muzicii vechi”.

Și cum am fost întotdeauna înconjurați de muzicieni minunați și de oameni frumoși, ne-am „grupat” imediat forțele, și, pe de o parte, din dorința noastră, pe de altă parte, din dorința lor de studiu și de a performa în continuare pe scenă, s-a născut Sempre.

Pe „scena virtuală” atunci - cu măști, cu multe ore de studiu individual, repetiții de ansamblu și înregistrări, cu „live-uri” de la distanță. Pentru că, atunci, măcar timpul a fost de partea nostră.

Pe scena reală și cu toate măștile jos, în următorii ani - atunci când am realizat că echipa alături de care alcătuiserăm câteva dintre concertele festivalului din 2020 este una cu un excelent potențial.

Iar cum crezul noastru este că muzica veche va fi prezentă întotdeauna pe scenele de concert, ideea numelui ansamblului a venit rapid: SEMPRE - un nume scurt și care surprinde esența muncii noastre.

Dacă ar fi să exprim câteva puncte de vedere personale - Sempre este alcătuit din muzicieni și oameni minunați, are o energie specială pe care publicul nostru o simte de fiecare dată atunci când urcăm pe scenă, indiferent de repertoriu sau context. Sempre este ceea ce mi-am dorit și „s-a întâmplat” fără să îmi dau seama ce urma să devină. Sempre este ca un fel de „copil” în care trebuie să investești mult timp și energie pentru ca tu să devii mândru atunci când toți spun: „uite, ce copil educat!” - Raluca Enea - clavecin (Fondator al ansamblului Sempre)

SEMPRE

Ansamblul de muzică barocă SEMPRE a fost fondat în anul 2020 de clavecinista Raluca Enea și reunește muzicieni specializați în interpretarea muzicii vechi. Repertoriul abordat este, în principal, cel al Barocului muzical de secol XVIII dar programele de concert abordează și piese aparținând sec. al XVII-lea sau lucrări din perioada premergătoare Clasicismului muzical. Preocupările membrilor ansamblului se referă la autenticitatea interpretării (atât din perspectiva stilisticii muzicale cât și din cea a instrumentelor utilizate – copii după originale istorice) și la cercetarea muzicologică minuțioasă, aspecte ce permit abordarea unor concepte repertoriale originale. Muzicienii ce formează ansamblul s-au specializat în domeniul muzicii vechi în cadrul unor instituții de prestigiu din Europa și au o activitate de peste 20 de ani în domeniul interpretării acesteia.

Ansamblul are o structură modulară, adaptabilă mai multor tipuri de repertoriu, mergând de la formule camerale de duo sau trio, până la formule extinse, de tip orchestral. Deși înființat relativ recent, ansamblul are o activitate intensă fiind prezent până acum la cele mai importante evenimente de profil din țară, precum Festivalul Internațional „George Enescu”, Festivalul de Muzică Veche București, Festivalul de Muzică Veche Miercurea-Ciuc, etc. SEMPRE colaborează cu muzicieni importanți din domeniul muzicii baroce precum violonistele Mira Glodeanu și Martyna Pastuszka. Între proiectele următoare ale ansamblului se numără două colaborări cu violonista Petra Müllejans, lăutistul Xavier Díaz-Latorre și flautistul Jan de Winne, precum și finalizarea unui album audio.

Între producțiile din ultimii ani ale ansamblului se numără: Sempre Vivaldi, Haendel vs Haendel, Les Caractères, Baroque unknown, Sparkling Haendel, Bach by night, To B or not to B, Soli e tutti, Sempervivum, Stylus Fantasticus (ultimele 3 proiecte sunt realizate împreună cu violonista Mira Glodeanu), Black and White. Vivaldi, La Notte, La Follia, Exotique, Bach 340, Naturalia by Sempre, Metamorphosis.

RALUCA ENEA

Este, poate, cel mai valoros exponent al generației sale de claveciniști. S-a născut în Bacău și este absolventă a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti – secțiile Pedagogie instrumentală – pian și Interpretare muzicală- clavecin, la clasa profesoarei Ogneanca Lefterescu. Din anul 2005 și-a continuat studiile de clavecin în Germania, sub îndrumarea profesorilor Harald Hoeren, Glen Wilson şi Ketil Haugsand, la Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main și Würzburg şi Hochschule für Musik und Tanz Köln. În cadrul studiilor din Germania, specializările principale au fost clavecin și basso continuo, în cadrul secției Historische Interpretationspraxis (interpretare istorică, muzică de cameră, sisteme de acordaj istoric, improvizație, sintaxă și retorică muzicală). Raluca a obținut nota maximă la recitalul solo de la finalul studiilor de master (Hochschule für Musik Frankfurt am Main) iar tema lucrării de dizertație a fost ”Follia among the ternary dances of the Baroque suite”. A urmat cursuri de perfecţionare susţinute de Menno van Delft (Olanda), Frédérick Haas (Belgia), Malcolm Bilson (SUA), Ketil Haugsand (Norvegia), cursurile Academiei din Sablé, sub îndrumarea prof. Françoise Lengellé şi Howard Crook (clavecin şi canto baroc) și cursuri de muzică de cameră cu Jan de Winne, Marcel Ponseele și Hervé Douchy (Belgia).

Raluca Enea este doctor al UNMB cu teza „Creația pentru clavecin a lui Jean Philippe Rameau: erudiție, inspirație, viziune” elaborată sub îndrumarea Prof. Univ. Dr. Dana Borșan. După întoarcerea din Germania, Raluca Enea colaborează în plan didactic cu Universitatea Națională de Muzică București și Universitatea Transilvania Brașov iar când nu predă sau nu cântă la clavecin, ea este artist liric al Filarmonicii „G. Enescu” Bucureşti și director artistic al Festivalului de Muzică Veche București (încă de la fondarea acestuia).

Din anul 2006, Raluca este director artistic al Festivalului de Muzică Veche București și a asigurat conceptualizarea evenimentului și producția artistică pentru concertele unor artiști precum: Jordi Savall & Hesperion XXI, Hopkinson Smith, European Union Baroque Orchestra, Andrew Lawrence King, Xavier Diaz-Latorre, Le Consort, Lars Ulrik Mortensen, Marco Mencoboni, Menno van Delft, Vincent Dumestre&Le Poème Harmonique, Justin Taylor, și mulți alții. Festivalul de Muzică Veche București este în anul 2025 la ediția cu numărul 20. Începând din anul 2006, coordonează proiectele educative și de formare în domeniul muzicii vechi susținute de Asociația Culturală Antiqva în România şi este, în permanenţă, mama Letiției și a lui Petru.

Desfășoară o intensă activitate solistică și este fondatorul și conducătorul muzical al ansamblului de muzică barocă SEMPRE. Între ultimele proiecte sale solistice se numără: „Rameau. Le musicien des Rois”, „Harpsichord or not”, „Treceri”, „Baroque all over”, „Naturalia”.